Nominerade till Augustpriset

Glädjande nog är två av mina favoriter i höstens bokflod nominerade till årets skönlitterära Augustpris: Liv till varje pris av Kristina Sandberg och Beckomberga : ode till min familj av Sara Stridsberg.

Jag har tidigare skrivit i bloggen om de två första delarna i Kristina Sandbergs trilogi; Att föda ett barn och Sörja för de sina. Med Liv till varje pris avslutar hon (tyvärr) berättelsen om Maj, vilket jag tycker är synd för nog hade det funnits några år till i Majs liv att skriva om. Men i vilket fall som helst så var det ett rent nöje att läsa denna sista del i serien och jag hoppas att nomineringen kan få fler att läsa böckerna.






Sara Stridsbergs bok Beckomberga : ode till min familj är en vackert skriven berättelse om Jackie vars far Jimmie under slutet av 80-talet är inlagd på Beckomberga mentalsjukhus. Jackie tillbringar en stor del av sin lediga tid där och umgås med Jims vänner, patienterna Sabina och Paul, samt överläkaren Edward och sköterskan Inger. Berättelsen utspelas på två tidsplan, dels slutet av 80-talet och dels trettio år senare när Jackie fått sonen Marion. Boken rymmer mycket sorg men också värme och glädje. Beckomberga, som var ett av Europas största mentalsjukhus, stängdes 1995 efter psykiatrireformen. Det fanns de som levt en stor del av sitt liv innanför dessa väggar och inte kunde hantera ett liv i frihet eller den ensamhet som blev följden av stängningen. Boken är lättläst men vinner på att läsas långsamt.

En annan av de nominerade böckerna som jag ännu inte hunnit att läsa men som jag ser fram emot är De utvalda av Steve Sem-Sandberg.

Vem som vinner tillkännages den 24 november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar