Boktips från proffsen v 35


Efter att ha legat lite lågt med läsningen under sommaren, börjar jag hösten med en lista på böcker jag vill läsa. Att sätta samman den listan är inte särskilt svårt med tanke på höstens utgivning då flera av mina favoritförfattare är med.

I november utkommer ”Konsten att skapa en tjej” av Caitlin Moran.  Efter att ha läst ”Konsten att vara kvinna” och ”Morantologi” av samma författare och verkligen uppskattat båda, känns det som ett måste att återigen uppslukas av hennes typiska brittiska humor och huvudet på spiken funderingar. I ”Konsten att skapa en tjej” är huvudpersonens plan att bli författare för att rädda sin fattiga familj, vid sexton jobbar hon för en musiktidning med att skriva recensioner av band, det vill säga såga dem på högst 600 ord, och har sex på alla sätt med alla sorters män. Låter mycket som Morans egen ungdomstid som hon beskriver i tidigare böcker.

För ett tag sen läste jag Mo Hayders bok ”Ritual” en psykologisk thriller som är blodig, vidrig och oerhört spännande. I september utkommer ”Hud” som är andra delen i Walking man serien. Enligt förlagets beskrivning verkar den lika ruskig och bra som den första.

Till min stora lycka utkommer Sharon Boltons ”En mörk och förvriden flod” i september. Det är fjärde fristående boken i serien om polisen Lacey Flint. De tidigare böckerna ”Nu ser du mig”, ”Livrädd” och ”Odödlig” har alla varit i stort sett omöjliga att lägga ifrån sig. Välskrivna och mörka med förtätad stämning så jag längtar tills jag får chans att läsa nästa del.

Efter att ha plöjt igenom Belinda Bauers böcker ”Mörk jord”, ”Ni älskar dem inte”, ”Betraktaren” och ”Skuggsida” och fascinerats av den suggestiva stämningen i dem ser jag fram emot att läsa ”Livets och dödens villkor” som utkommer i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar